Algemene Voorwaarden
Inhoudsopgave:
Artikel 1 – Definities
Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer
Artikel 3 – Toepasselijkheid
Artikel 4 – Het aanbod
Artikel 5 – De overeenkomst
Artikel 6 – De prijs
Artikel 7 – Nakoming en extra garantie
Artikel 8 – Levering en uitvoering
Artikel 9 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Artikel 10 – Betaling
Artikel 11 – Klachtenregeling
Artikel 12 – Geschillen
Artikel 13 – Aanvullende of afwijkende bepalingen
Artikel 1 – Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
Aanvullende overeenkomst: een overeenkomst waarbij de
inkoper producten, digitale inhoud en/of diensten verwerft in verband met een
overeenkomst op afstand en deze zaken, digitale inhoud en/of diensten door de
ondernemer worden geleverd of door een derde partij op basis van een afspraak
tussen die derde en de ondernemer;
Inkoper: de natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden
die verband houden met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit;
Dag: kalenderdag;
Digitale inhoud: gegevens die in digitale vorm geproduceerd
en geleverd worden;
Duurovereenkomst: een overeenkomst die strekt tot de
regelmatige levering van zaken, in dit geval thee en bijbehorende accessoires.
Duurzame gegevensdrager: elk hulpmiddel – waaronder ook
begrepen e-mail – dat de inkoper of ondernemer in staat stelt om informatie die
aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige
raadpleging of gebruik gedurende een periode die is afgestemd op het doel
waarvoor de informatie is bestemd, en die ongewijzigde reproductie van de
opgeslagen informatie mogelijk maakt;
Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die producten,
(toegang tot) digitale inhoud en/of diensten op afstand aan de inkoper aanbiedt;
Overeenkomst op afstand: een overeenkomst die tussen de
ondernemer en de inkoper wordt gesloten in het kader van een georganiseerd
systeem voor verkoop op afstand van producten, digitale inhoud en/of diensten,
waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend of mede gebruik
gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden
gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat inkoper en
ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte hoeven te zijn samengekomen.
Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer
TrendingTea VOF
De Aar 35e, 8253PN, Dronten
Telefoonnummer: 0321-235588
E-mailadres: info@trendingtea.nl
KvK-nummer: 75814064
Btw-identificatienummer: NL860405448B01
Indien de ondernemer een gereglementeerd beroep uitoefent:
de beroepsvereniging of -organisatie waarbij hij is
aangesloten;
de beroepstitel, de plaats in de EU of de Europese
Economische Ruimte waar deze is toegekend;
een verwijzing naar de beroepsregels die in Nederland van
toepassing zijn en aanwijzingen waar en hoe deze beroepsregels toegankelijk
zijn.
Artikel 3 – Toepasselijkheid
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod
van de ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand en niet
op afstand tussen ondernemer en inkoper.
Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de
tekst van deze algemene voorwaarden aan de inkoper beschikbaar gesteld. Indien
dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal de ondernemer voordat de overeenkomst
op afstand wordt gesloten, aangeven op welke wijze de algemene voorwaarden bij
de ondernemer zijn in te zien en dat zij op verzoek van de inkoper zo spoedig
mogelijk kosteloos worden toegezonden.
Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt
gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op
afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs
elektronische weg aan de inkoper ter beschikking worden gesteld op zodanige
wijze dat deze door de inkoper op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen
op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal
voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de
algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat
zij op verzoek van de inkoper langs elektronische weg of op andere wijze
kosteloos zullen worden toegezonden.
Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens
specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede
en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de inkoper zich in geval van
tegenstrijdige voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die
voor hem het meest gunstig is.
Artikel 4 – Het aanbod
Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of
onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving
van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten. De beschrijving is
voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de inkoper
mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen, zijn deze
een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten, diensten en/of
digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod
binden de ondernemer niet.
Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de inkoper
duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van
het aanbod zijn verbonden.
Artikel 5 – De overeenkomst
De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in
lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding door de inkoper van het aanbod
en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
Indien de inkoper het aanbod langs elektronische weg heeft
aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de
ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze
aanvaarding niet door de ondernemer is bevestigd, kan de inkoper de
overeenkomst ontbinden.
Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de
ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging
van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige
webomgeving. Indien de inkoper elektronisch kan betalen, zal de ondernemer
daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
De ondernemer kan zich binnen wettelijke kaders – op de
hoogte stellen of de inkoper aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen,
alsmede van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord
aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit
onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij
gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de
uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
De ondernemer zal uiterlijk bij levering van het product, de
dienst of digitale inhoud aan de inkoper de volgende informatie, schriftelijk
of op zodanige wijze dat deze door de inkoper op een toegankelijke manier kan
worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de
inkoper met klachten terecht kan;
de informatie over garanties en bestaande service na
aankoop;
de prijs met inbegrip van alle belastingen van het product,
dienst of digitale inhoud; voor zover van toepassing de kosten van aflevering;
en de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de overeenkomst op
afstand;
de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de
overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is;
In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige
lid slechts van toepassing op de eerste levering.
Artikel 6 – De prijs
Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur kunnen
de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten jaarlijks naar
redelijkheid worden verhoogt. Een eventuele verhoging zal worden vastgesteld op
basis van de jaarlijkse CPI index.
In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten
of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële
markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen
aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel
vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van
de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van
wettelijke regelingen of bepalingen.
Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de
overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:
a. deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of
bepalingen; of
b. dit de (mogelijke) jaarlijkse prijsverhogingen zijn.
De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen worden
zowel inclusief btw als exclusief btw getoond.
Artikel 7 – Nakoming overeenkomst en extra garantie
De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of
diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties,
aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum
van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of
overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de ondernemer er tevens
voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.
Een door de ondernemer, diens toeleverancier, fabrikant of
importeur verstrekte extra garantie beperkt nimmer de wettelijke rechten en
vorderingen die de inkoper op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer
kan doen gelden indien de ondernemer is tekortgeschoten in de nakoming van zijn
deel van de overeenkomst.
Onder extra garantie wordt verstaan iedere verbintenis van
de ondernemer, diens toeleverancier, importeur of producent waarin deze aan de
inkoper bepaalde rechten of vorderingen toekent die verder gaan dan waartoe
deze wettelijk verplicht is in geval hij is tekortgeschoten in de nakoming van
zijn deel van de overeenkomst.
Artikel 8 – Levering en uitvoering
De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in
acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van
producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.
Als plaats van levering geldt het adres dat de inkoper aan
de ondernemer kenbaar heeft gemaakt.
Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze
algemene voorwaarden is vermeld, zal de ondernemer geaccepteerde bestellingen
met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij een andere
leveringstermijn is overeengekomen. Indien de bezorging vertraging ondervindt,
of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden
uitgevoerd, ontvangt de inkoper hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de
bestelling geplaatst heeft bericht. De inkoper heeft in dat geval het recht om
de overeenkomst zonder kosten te ontbinden.
Na ontbinding conform het vorige lid zal de ondernemer het
bedrag dat de inkoper betaald heeft onverwijld terugbetalen.
Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten
berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de inkoper of een
vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger,
tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Artikel 9 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Opzegging:
De inkoper kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is
aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit
daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde opzeggen met inachtneming van
daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één
maand.
De inkoper kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is
aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit
daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde tegen het einde van de bepaalde
duur opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en
een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
De inkoper kan de in de vorige leden genoemde
overeenkomsten:
te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging
op een bepaald tijdstip of in een bepaalde periode;
tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn
aangegaan;
altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer
voor zichzelf heeft bedongen.
Verlenging:
Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die
strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder
begrepen) of diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor
een bepaalde duur.
In afwijking van het vorige lid mag een overeenkomst die
voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van
producten stilzwijgend worden verlengd voor een bepaalde duur van maximaal drie
maanden, als de inkoper deze verlengde overeenkomst tegen het einde van de
verlenging kan opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die
strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten, mag alleen
stilzwijgend voor onbepaalde duur worden verlengd als de inkoper te allen tijde
mag opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand. De opzegtermijn is
ten hoogste drie maanden.
Duur:
Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft,
mag de inkoper na een jaar de overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn
van ten hoogste één maand opzeggen, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich
tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur verzetten.
Artikel 10 – Betaling
Voor zover niet anders is bepaald in de overeenkomst of
aanvullende voorwaarden, dienen de door de inkoper verschuldigde bedragen te
worden voldaan binnen 14 dagen na het ingaan van de bedenktermijn, of bij het
ontbreken van een bedenktermijn binnen 14 dagen na het sluiten van de
overeenkomst. In geval van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst,
vangt deze termijn aan op de dag nadat de inkoper de bevestiging van de
overeenkomst heeft ontvangen.
Bij de verkoop van producten aan de inkoper mag de inkoper
in algemene voorwaarden nimmer verplicht worden tot vooruitbetaling van meer
dan 50%. Wanneer vooruitbetaling is bedongen, kan de inkoper geen enkel recht
doen gelden aangaande de uitvoering van de desbetreffende bestelling of
dienst(en), alvorens de bedongen vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.
De inkoper heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of
vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.
Indien de inkoper niet tijdig aan zijn
betalingsverplichting(en) voldoet, is deze, nadat hij door de ondernemer is
gewezen op de te late betaling en de ondernemer de inkoper een termijn van 14
dagen heeft gegund om alsnog aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen, na
het uitblijven van betaling binnen deze 14-dagen-termijn, over het nog
verschuldigde bedrag de wettelijke rente verschuldigd en is de ondernemer
gerechtigd de door hem gemaakte buitengerechtelijke incassokosten in rekening
te brengen. Deze incassokosten bedragen maximaal: 15% over openstaande bedragen
tot € 2.500,=; 10% over de daaropvolgende € 2.500,= en 5% over de volgende €
5.000,= met een minimum van € 40,=. De ondernemer kan ten voordele van de
inkoper afwijken van genoemde bedragen en percentages.
Artikel 11 – Klachtenregeling
De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte
klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten
binnen bekwame tijd nadat de inkoper de gebreken heeft geconstateerd, volledig
en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer.
Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn
van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht
een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer
binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een
indicatie wanneer de inkoper een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
De inkoper dient de ondernemer in ieder geval 4 weken de
tijd te geven om de klacht in onderling overleg op te lossen. Na deze termijn
ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
Artikel 12 – Geschillen
Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de inkoper waarop
deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht
van toepassing.
Artikel 13 – Aanvullende of afwijkende bepalingen
Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende
bepalingen mogen niet ten nadele van de inkoper zijn en dienen schriftelijk te
worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de inkoper op een toegankelijke
manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.